روز جهانی اهدای خون

در ماه مي سال 2005 وزراي بهداشت كشورهاي جهان در پنجاه و هشتمين مجمع بهداشت جهاني بيانيه مشتركي را در زمينه تعهد و حمايت از اهداي خون داوطلبانه به امضا رساندند و طی قطعنامه‌اي روز 24 خرداد (14ژوئن) به نام روز جهاني اهداكنندگان خون به عنوان رویداد سالانه نام‌گذاري شد. در این قطعنامه کشورهای عضو ملزم به اجرای برنامه های سازماندهی شده، ملی و هماهنگ با برنامه های نظارتی شده اند و دولت ها برای تأمین و گسترش خدمات انتقال خون با کیفیت بالا باید سازمانهای مربوط را از نظر اختیارات و بودجه حمایت کنند تا بتوانند خون مناسب را برای پاسخگویی به نيازهاي بيماران جمع اوري كنند.

شعار روز جهاني اهداي خون در سال 2020:

”خون سالم ، نجات دهنده زندگي 

انتقال خون، سالیانه جان میلیونها نفر را نجات می دهد. خون و محصولات خونی در مدیریت صحیح مادرانی که از خونریزی مرتبط با بارداری یا زایمان رنج می برند، کودکانی که به کم خونی شدید به دلیل مالاریا و یا سوء تغذیه مبتلا هستند ، بیمارانی که دارای اختلالات خونی و مغز استخوان، اختلالات ارثی هموگلوبین و نقص سیستم ایمنی، قربانیان تروما، موارد اورژانسی ، بحرانها، تصادفات و همچنین بیمارانی که تحت درمانهای پیشرفته جراحی و پزشکی هستند، نقش اساسی را بر عهده دارد.

سوالاتی در مورد اهدای خون

۱- آیا در هر سنی می توان خون اهدا کرد؟

در واقع سنی که افراد مجاز به اهدای خون هستند در کشور های مختلف متفاوت است، اما اصولاً بین ۱۷ تا ۶۵ سال است. برخی کشورها اهدای خون را از ۱۶ سال  مجاز می دانند، و تا سن بالای ۶۵ سال نیز قبول مي کنند، اما بهر حال نکته ای که حائز اهمیت است این است که بعنوان یک اهدا کننده ی خون باید در سلامت کامل باشید.

۲- آیا در صورت اهدای خون در معرض بیماری های قابل انتقال از راه خونی مثل ایدز، هپاتیت B و C قرار خواهیم گرفت؟

اهدای خون کاملاً بی خطر است. قطعاً سلامت و رفاه شما برای سازمان های انتقال خون بسیار اهمیت دارد. سوزن، بسته بندی خون  و تمام ابزاری که در این پروسه استفاده می شوند کاملاً بهداشتی و یکبار مصرف بوده، و به هیچ وجه تماسی با سایر اهدا کنندگان نخواهد داشت.

۳- میزان خونی که در هر بار اهدای خون از فرد گرفته می شود چقدر است؟

در بیشتر کشورها میزان خونی که گرفته می شود ۴۵۰ میلی لیتر، معادل ۱۰ درصد از حجم کل خون بدن انسان بالغ (که بطور میانگین ۴.۵ تا ۵ لیتر می باشد) است. خون گرفته شده در طول ۳۶ ساعت در بدن جایگزین می شود.

۴- چند وقت یکبار می توان اهدای خون انجام داد؟

افراد هر چهار ماه یکبار می توانند خون اهدا کنند. از آنجاییکه خون و محصولات خونی تنها برای مدت زمان محدودی می توانند نگه داشته شوند، این نیاز وجود دارد که بطور مستمر عرضه ی خون انجام پذیرد.

۵- قبل از اهدای خون چه چیزی باید خورد؟

خیلی از کشورها بر این باورند که افراد قبل از اهدای خون باید وعده های غذایی نرمال خود را داشته باشند. البته بهتر است از خوردن وعده های سنگین و چرب خودداری کنند.